Tuesday, July 28, 2009

Awwalul Kalam

Bismillahirrahmanirrahim..

"Jadilah kamu seorang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu atau sebagai orang yang mendengarkan (ilmu) atau yang cinta (terhadap ilmu) akan tetapi janganlah kalian menjadi orang yang kelima (orang yang bodoh) nanti kalian akan binasa."

Melayari sirah para ulama' Islam terdahulu mahupun zaman kini, pelbagai kitab, buku, syair dan buah-buah penulisan yang mereka hasilkan dan terus dimanfaatkan sehingga ke hari ini.

Dalam bidang perubatan contohnya, dunia perubatan amat bergantung pada kitab Al-Qanun Fit Tiib atau juga dikenali Barat sebagai Canon of Medicine. Kitab ulung ini ditulis oleh ulama' besar Islam, Ibnu Sina.. hasil 2 tahun kajian beliau dalam bidang perubatan. Hasil kajian dalam masa yang singkat tetapi penuh barakah ini, kitab ini menjadi rujukan utama lebih 600 tahun di semua universiti-universiti perubatan di seantero dunia.



Semoga usaha penulisan blog ini menjadi medan latihan bagi saya dalam membentuk diri menjadi muslim mukmin dan da`ie yang dapat berkongsi ilmu dengan lebih efisyen dan sistematik.

No comments:

Post a Comment