Saturday, October 3, 2009

Emosi dan iman..



Dengan nama Allah Yang Menciptakan emosi...

Seperti minggu-minggu sebelumnya, minggu ini, kami diberi satu lagi topik 'case study' (kajian kes) yang menarik. Situasi kes kali ini adalah berkenaan seorang wanita, Ms. J disengat lebah pada hujung jari telunjuknya ketika sedang bersiar-siar di taman.



Disebabkan kami sekarang berada dalam blog 'physiology', maka kajian kami adalah berdasarkan mechanism tercetusnya rasa sakit yang dialami serta tindakan 'reflex' yang berlaku.

Perbincangan 'case study' dijalankan dalam kumpulan-kumpulan kecil. Lebih kurang 40 kumpulan sibuk berbahas di dalam dewan kuliyah, menyebabkan suasana sekeliling hingar-bingar, berselang-seli dengan suara 3 orang pensyarah yang turun memantau.

Soalan demi soalan berjaya kami bahaskan dalam masa lebih kurang 3 jam, tanpa dibenarkan menggunakan apa-apa bahan rujukan.

Tiba di satu soalan, keempat-empat ahli kumpulan saya terdiam .. Bagaimana rasa sakit boleh berkaitan dengan emosi, contohnya boleh menyebabkan seseorang menangis?..

Menarik.. Saya belum pernah terfikir, macam mana emosi boleh terjadi? Sebelum ini, saya sangkakan emosi adalah sesuatu yang subjektif yang tidak boleh ditafsirkan secara biologi.

Ternyata sangkaan saya meleset setelah mendengar penjelasan seorang pensyarah, Dr Hafiz Ngoo yang datang membantu..

"In our brain, there is a part called 'limbic system' at which emotions are triggered. Pain receptors originating from the finger tip of Ms. J also connects to this part.. Thus, when 'perception of pain' occurs, she will then cry.

"If someone feels sad, happy, or hates somebody, those emotions are also triggered at the limbic system".. Dr Hafiz menjelaskan.



"Mmm.. Dr, how to control the limbic system so that we won't hate anybody?" 'curiosity' saya makin memuncak.

"The limbic system is also controlled by 'nafsu'.. Therefore, we cannot control it biologically.." Dr Hafiz tersenyum..

Subhanallah.. sebab tu pentingnya iman.. Hanya iman yang dapat mengawal nafsu..

Ya Allah, hidupkanlah kami dengan iman,
Dan matikanlah kami dengan iman,
Dan masukkanlah kami ke dalam syurga dengan iman..

No comments:

Post a Comment