Monday, February 15, 2010

Siapakah Wali Allah?

Apabila disebut kalimah "Wali", apakah yang terbayang di fikiran kita.. Keajaiban? Perkara-perkara luar biasa?

Dalam Kitab Ihfazillaha Yahfazka, ada mempersoalkan.. Adakah wali dimaksudkan sebagai orang yang berserban panjang, berjubah, memakai serban yang berlapis-lapis, memiliki jawatan besar, mampu terbang atau berjalan di atasa air?

Jika kuasa luar biasa itu yang dimaksudkan sebagai wali, maka, tentu sahaja para jin juga adalah wali Allah.

Definisi Wali

Wali bermaksud orang yang dekat dengan Allah. Kekasih Allah. Dia kasih akan Allah dan Allah juga mengasihinya. Atau juga bermaksud pembantu agama Allah. Dia membantu agama Allah, dan Allah juga membantunya. Antonim bagi kalimah wali adalah `aduwwu (musuh Allah).

Wali Allah menurut Al-Quran

Firman Allah dalam surah Yunus: 62-63,

"Ketahuilah, sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak berdukacita. (Wali-wali Allah itu ialah) orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertaqwa".

Berdasarkan ayat di atas, seorang wali adalah seorang yang tidak khawatir atau bersedih atas apa-apa keburukan yang menimpa mereka. Dalam konteks da'wah, dia tidak berdukacita andai usaha da'wahnya ditolak, dicemuh masyarakat. Dia tidak gentarkan fitnah yang dilemparkan musuh atad usaha menyekat tugasan-tugasan da'wah. Hal ini kerana i'tiqadnya kepada pertolongan Allah buatnya selagi mana ada padanya 2 syarat, iaitu iman dan taqwa.

Iman & Taqwa

Seiring dengan firman Allah dalam Surah At-Talaq: 2,

"Dan barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah jadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)".

Beriman bermaksud membenarkan di dalam hati segala perkara yang wajib diimani, ikrar dengan lisan dan menzahirkn amal soleh dengan anggota badan (termasuk menjauhi perkara-perkara yang dilarang).

Hasan Al-Basri menyatakan bahawa taqwa adalah perasaan takut dan menghindari apa yang diharamkan Allah, dan menunaikan apa-apa yang diwajibkan pleh Allah. Taqwa juga bererti kewaspadaan, berhati-hati menuruti perintah Allah serta menjauhi larangannya.

"Seorang hamba tidak dapat mencapai darjat taqwa (muttaqin) sehingga meninggalkan apa yang tidak berdosa , semata-mata karena khawatir terjerumus ke dalam dosa".

(H.R. At-Tirmidzi, Ibnu Majah)

Ganjaran Allah buat para wali-Nya

"Sesunnguhnya orang-orang yang telah tetap dari dahulu lagi memperoleh kebaikan dari Kami, mereka dijauhkan dari Neraka itu".

"Mereka juga tidak mendengar suara (julangan) api itu, dan mereka akan kekal selama-lamanya di dalam (nikmat-nikmat Syurga) yang diingini oleh jiwa mereka".

"Huru-hara besar yang amat mengerikan (pada Hari Qiyamah) itu tidak merunsingkan mereka, dan (sebaliknya) mereka disambut oleh para para Malaikat dengan berkata: Inilah hari kamu (beroleh kebahagiaan), yang telah dijanjikan kepada kamju (di dunia) dahulu".

(Surah Al-Anbiyaa': 101-103)

Rujukan: Kitab Ihfazillaha Yahfazka (Bab 3: 10 Sifat Wali Allah)

No comments:

Post a Comment