Wednesday, July 7, 2010

Melangkah ke Semester Baru


Tiba-tiba hati terasa bimbang dan sedih mengenangkan semester baru akan bermula tidak lama lagi. Bimbang diri kembali dagang... Terpisah dari sahabat-sahabat yang telah pun memulakan sessi akademik di kampus masing-masing.

Pertemuan yang indah

Peluang berjumpa kembali sahabat-sahabat lama sepanjang tempoh cuti sem terasa cukup bermakna. Kami qiyam bersama, baca Quran bersama, memasak, bertukar cerita, bergurau senda, bersukan...

Suatu petang, kami duduk santai di tepi pantai. Masing-masing membawa senaskhah buku sebagai hidangan ilmu. Nak membaca sambil menghirup udara petang kononnya...

Setibanya di pantai, seorang sahabat membuka cerita. Habis suatu cerita, seorang lagi memulakan cerita yang lain.. Cerita perkembangan keluarga, pelajaran, suasana hidup di kampus, kematian, kejadian Tsunami, kisah wali Allah, perancangan masa depan... Sedar tidak sedar, 2 jam lamanya kami berbual, sambil tangan masing-masing memegang kemas buku yang dibawa tadi. Tak terbuka pun kulit hadapan buku dek perbualan yang tidak putus-putus.

Dua hari bersama, membuatkan hati terasa subur dengan iman... Basah dengan ukhuwwah. Air mata mudah mengalir tatkala bibir masing-masing terkumat kamit membaca Al-Quran. Terasa jiwa tenang dan selamat dalam dakapan ukhuwwah dan biah Islamiyyah yang sahabat-sahabat wujudkan.

Sokongan dan kata-kata nasihat masuk ke jiwa dan mengalir deras bersama aliran darah dan hormone Adrenaline.. Bersemangat rasanya untuk terus istiqamah atas jalan tarbiyah dan da'wah.

Cukuplah perjumpaan yang seketika ini menjadi bekalan kekuatan perjuangan kami di tempat masing-masing. Tidak pasti bila lagi kami akan berjumpa semula.


Pemandangan sun set... SubhanalLah...
(Diambil menggunakan handphone murahan)

3 kekuatan ke arah istiqamah dalam perjuangan...

1. Murabbi
2. Ukhuwwah
3. Hubungan dengan Allah

HasbunalLahu wa ni'mal wakil...

~Ke arah memantapkan iman dan strategi sebelum memasuki semester baru. Perbaiki kelemahan dalam sem lepas. Semoga sentiasa dalam hidayah dan taufiq Allah.. Amin.

Sekadar ikon...

No comments:

Post a Comment