Friday, July 23, 2010

3 Ahwal (Keadaan) Bersabar Atas Ketaatan

BismilLahirRahmanirRahim...


Bersabar di atas mentaati Allah merupakan bidang sabar yang ke-3 selepas 'bersabar di atas musibah' serta 'bersabar dari dorongan nafsu'.

Kepentingan Sabar Dalam Ketaatan
"Dia Tuhan langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan bersabarlah (berteguh hati) dalam menyembah-Nya. Adakah engkau kenal seseorang yang senama (sama) dengan Dia?"
(Surah Maryam : 65)

"Dan suruhlah ahlimu (pengikut-pengikutmu) bersembahyang dan bersabar (teguh) mengerjakannya; Kami tidak meminta rezeki kepada engkau, (hanyalah) Kami yang memberi engkau rezeki dan akibat (yang baik) adalah untuk orang-orang yang betaqwa".
(Surah Taha : 132)


Dengan merujuk kepada ayat Al-Quran dalam Bahasa Arab, qawa`id (kaedah-kaedah) Bahasa Arab yang digunakan untuk kalimah sabar dalam kedua-dua ayat di atas membawa maksud, "tidaklah ada jalan untuk mencapai ketaatan kepada Allah melainkan mestilah dipenuhi dengan kepayahan dan rintangan dari dalaman (diri) dan luaran.

Seorang penyair soleh telah bermadah:
"Sesungguhnya ku dicuba dengan empat perkara;
Dilemparkan dengan panah daripada busarnya berturut-turut;
iblis
dunia
nafsuku
serta manusia
Wahai Tuhanku, Engkaulah semata-mata yang berkuasa"

Pengertian 'nafsuku' begitu mendalam dan penuh dengan tipu daya, menjadikan ketaatan kepada Allah dan beribadah kepadanya sukar bagi diri manusia. Lantaran itu, Imam Al-Ghazali telah memperingatkan pengertian ini di dalam Kitab Ihya':

"Sabar di atas ketaatan itu sukar kerana diri (manusia) menurut tabiatnya lari (tidak berminat) kepada ubudiyah dan ingin kepada rububiyah.."

3 Ahwal Bersabar Atas Ketaatan


1. Sebelum taat:

Menyucikan niat dan sabar dari kekotoran riya' serta perkara-perkara yang mengajak kepada kemusnahan... Lantaran itu, Allah mendahulukan suruhan bersabar, kemudian dituruti suruhan beramal, seperti firman-Nya dalam surah Hud, ayat 11:
"Melainkan orang-orang yang bersabar dan beramal soleh"
2. Sewaktu beramal:



Bersungguh-sungguh menetapkan diri atas adab amal dan syarat-syaratnya... Serta melatih diri bersabar dari menuruti sebarang ajakan yang melunturkan amalanya, sehingga dia selesai.


3. Setelah selesai beramal:


Menahan diri daripada menzahirkan amalan kepada umum kerana mengharapkan pujian. Juga melatih diri daripada sifat, riya' ujub, takabbur, sum`ah serta perkara-perkara yang menggugurkan pahala amalannya.
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir"
(Surah Al-Baqarah : 264)

~Rujukan:
Sabar Dalam Islam; Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi

No comments:

Post a Comment